22.10.13

Unkari 29.9 - 8.10

Lensin Helsinginstä Budapestiin sunnuntai-iltana. Ensimmäinen yö oltiin kaverini Tanian, jonka luokse olin siis lähtenyt vierailulle, kaverin ja tämän poikakaverin luona yötä. He olivat oikein kiinnostuneita minkälaista Suomessa on ja kyselivät kaikkea, ilmastosta enimmäkseen. Sain myös maistaa Unkarilaista naposteltavaa: auringonkukansiemeniä! Mainitsin että me annetaan näitä Suomessa linnuille ja olivat ihan silleen että ei voi olla.
Seuraavana päivänä mentiin Tanian kanssa kävelemään ympäri Budapestiä, käytiin katsomassa näitä turistinähtävyykisä, kuten siltaa ja parlamenttitaloa.

Iltapäivällä sitten lähdettiin junalla eteläänpäin Szegediin. Matka kesti noin pari tuntia junalla, itse tykkäsin kyllä kovasti matkustaa tuolla junalla. Tuli sellainen jännä fiilis koska junat olivat aivan erilaiset kun Suomessa. Minua oli peloteltu miten surkeaa junaliikenne siellä oli mutta ei minusta. Tykkäsin kyllä. Szeged oli oikein mukavan kokoinen kaupunki. Unkarin kolmanneksi suurin, joten kyllä siellä näkemistä riitti ihan mukavasti ja kivoja ostospaikkoja löytyi. Jos ikinä matkustatte tuonne suuntaan niin suosittelen liikettä nimeltä Eldorado, olisin voinut kuluttaa kaikki rahat siellä.
Yhtenä päivänä otettiin bussi ja mentiin sellaiseen paikkaan jossa oli satoja vuosia sitten poltettu noitia roviolla. Ensin meinattiin mennä sinnä yöllä mutta päädyttiin päivään mikä oli hyvä päätös koska jopa päivänvalossa paikka oli tarpeeksi karmiva. 8 päivän aikana myös kävi selväksi miten paljon viiniä siellä juodaan. Aina kun vietettiin iltaa tai juhlittiin jotain niin ostettiin viinipullo. Nämä illat olivat varmaan parhaita kun istuttiin ulkona juomassa viiniä ja juteltiin vaan kaikesta. Viimeisenä päivänä käytiin ostamassa Sparista pari pakettia suklaakeksejä ja mentiin joen rannalle istumaan ja kuuntelemaan musiikkia. Koko matkan ajan oli ihanan lämmin, ainakin omasta mielestä.

Maantaina päivä ennen lähtöä kotiin päätettiin tehdä vielä pikavisiitti Serbiaan jonne bussilla meni noin puolitoista tuntia. Matkaa oli vain about 50 kilometriä mutta rajalla oli niin tarkat rajatarkastukset että siihen meni aikaa. Serbia oli kyllä todella kaunis paikka, ainakin sieltä missä me käytiin. Paljon omenapuita ja farmeja ja aivan upeita vanhoja rakennuksia! Matkalla pysähdyttiin hyvin pienessä kaupungissa joka oli aivan älyttömän kaunis! Olisi ollut ihana jäädä kyydistä ja kuvata siellä kaikkea mutta oltiin liput ostettu Suboticaan joten jatkettiin matkaa sinne asti. Oikein viihtyisä kaupunkin oli, ostoksia ei kuitenkaan juuri tehty koska sopivia kauppoja ei ollut ( tai ei löydetty ). Käytiin katsomassa katedraalia ja paria muutakin kirkkoa ja ostettiin popcornia jäniksen päästä. Piti lähteä kuitenkin jo parin tunnin päästä takaisin Unkariin koska Tanialla oli vielä illalla töitä.

Kokonaisuudessaan oli aivan loistava matka ja toivottavasti vielä joskus menen käymään Unkarissa. Olisin voinut jäädä vielä pariksi päiväksi (tai viikoksi) sinne joka on minun kohdallani erikoista koska odotan aina innolla että pääsee takaisin kotiin :')